onsdag 6 januari 2010

Batiman is back...

Som jag skrev för några dagar sen så har vi haft nattliga besök av fladdermöss men igår skulle vi för första gången få sova uppe i vår egen del av huset. Den delen ligger i det som förut var en stor uteterrass och som under flera år använts som lagringsplatts ov diverse avlagda grejjer och därför varit en perfet boning för fladdermössen. Nu när de har byggt bort terrassen söker de skydd under taket. Sen den första natten har gubbarna snickrat upp tyger runt hela taket för att försöka täppa till hålen ut men det hjälpte tydligen inte för när vi hade gått till sängs igår och jag precis sjunkit in i sömn psssssst:ar Junior till mig att fladdermusen är tillbaka. Han tänder alla lampor och springer runt och försöker jaga ut den men jag är så trött att jag bara somnar om. Det sista jag minns är att det blixtrade till av kamerablixten och detta var vad jag fick se i morse när jag vaknade. Junior hade lyckats fånga den lilla krabaten på bild :)


Vi är iallafall säkra på att det inte är blodsugare för de ska tydligen äta av några frukter på ett träd precis utanför. Juniors pappa Fernando har berättat att de leker genom att flyga i hög fart, grabba tag i en frukt och slita bort en bit så att resten av frukten drämmer rakt in i en plåtdörr på huset så att det låter jätte högt.
Skulle vara kul att få se någon gång!

4 kommentarer:

  1. Snyggt jobbat med kameran Junior!!!

    SvaraRadera
  2. Jag tror också att ni kan sova lugnt. Jag skulle hoppas att det var en sån fladdermus som äter mygg. Är det frukt den äter tycker jag det är synd om den är instängd. Annars får ni väl hänga upp frukt i snören åt den... eller öppna igen. Men antagligen har den helt enkelt ett hemligt kryphål.
    Fint foto Junior!

    SvaraRadera
  3. Lisa, tänk om ni öppnar för att den ska flyga ut, och så leder det till att flera bosätter sig i ert rum... :-O

    Hälsa Junior att det var häftigt att få se den på bild!

    Kram gosisar!

    SvaraRadera
  4. Christina: Ja visst var det! Det var på första försöket också :) Har försökt filma men man ser inte så mycket.

    Mamma: Terezinha sa "O meu deus" när jag berättade att du tycker att vi ska mata dom :) Vi har lyckats lokalisera vart de håller hus nu. Ibland på dagarna när man går in så kan man höra ett gnisslande ljud ovanför en av väggarna och igår natt såg jag en krypa in där.
    Det skulle ju vara prefekt om de ville äta up alla mygg!

    Emma: Det går liksom inte att stänga helt för det är öppningar lite här och där mellan taket och väggarna och runt fönstren :)
    Det var kul när vi fick ett tips om at ha på hög musik för att störa dom och jag sa att "ja men då kanske den flyger iväg för att hämta sina kompisar och ställa till med fest". Nästa gång Junior gick upp var det minst sex stycken där! Det har blivit som en rolig historia här :)Men nu så har jag som mest sett två stycken.

    SvaraRadera