söndag 7 februari 2010

Ateliê Arte Machê i Olinda

Innan mamma åkte hem tog vi en tur till staden Olinda. Där hittade vi den här lilla ateljén som drevs av konstnären Fabio da Rocha. Otroligt vackra grejer av honom och hans kollega Christina Mac Dowell.

Mamma hittade några fina Karnevalmasker av Fabio å vi köpte varsin.

Stilen på Christinas egenhändigt målade möbler påminner mig om min kompis Tovas fina koppkollektion. Jag önskar att jag kunde teckna så, pilligt men ändå slarvigt på nått sätt. Älska det!

De här maskerna var gjorda av någon slags skumgummi formad efter ett ansikte och målad med akrylfärg. Dessa var även lackade. (Christina Mac Dowell)

(Christina Mac Dowell)

Jag blev kär i den här papiermache kossan! Men den skulle kosta ca 4000 kr så jag får nog försöka göra mig en själv istället. (Fabio da Rocha)

(Fabio da Rocha)

Här Fabio i egen hög person. En super trevlig man som har kunder från hela världen bl.a. en svensk som brukar komma nån gång ibland med kartonger som han fyller med Fabios kost och skickar till Sverige Fabio har tyvärr ingen egen hemsida men här är adressen till ateljén om någon skulle ha vägarna förbi Brasilien: Rua Bernando Veira de Melo, 157 Varadouro - Olinda, Brazil - CEP.: 530220-160.

5 kommentarer:

  1. Vilken glädjebild, den första! Jag längtar efter er och mest Nando såklart.
    O vad jag vill börja göra papier maché-gubbar GENAST!

    SvaraRadera
  2. Åh jag fick bli länkad o allt..haha.
    Kossan var väldigt söt

    SvaraRadera
  3. Mamma: Vi längtar efter dig också! Nando har lärt sig att munprutta på beställning ;) Ska lägga upp en film så fort jag lyckats minska den :) Jag är också jätte papier mache sugen!!!

    Tova: Javisst! Tänkte på dig när jag såg dom! :)

    SvaraRadera
  4. Åh så fint alltihop!
    Jag gillade speciellt den flinande lilla hästen/kamelen som Fabio hade gjort :)
    Och Nando är sötast av all såklart ;)

    SvaraRadera
  5. Christina: Ja den gillade jag också! Så fina färger! Nando är ett riktigt charmtroll och skrattar åt allt och alla! :)

    SvaraRadera