onsdag 11 juli 2012

São Pedro

Vid lunchtid åkte vi till stranden en sväng och han vara där i ett par timmar innan det var dags för grillfest hemma i Jardim Paulista. Det var ebb så vi hade mycket plats på stranden för att leka.


Jag ritade ett hjärta på stranden och sa till Nando att det var till honom. Då började han bygga på något väldigt avancerat och när jag frågade vad det var så sa han "Jag bygger en boll till dig mamma!"


Det är riktigt ljummet i vattnet trotts att det är "vinter" här. Men det blåser ganska hårt så det är lite kyligt när solen går i moln.

På kvällen var det dags för grillfesten och jag hade bakat en äppelkaka efter morfars recept. Jag fick göra om det lite efter brasilianska mått då måtten man använder här är glas, koppar eller annat som finns till hands. Och sockret man använder här kommer från sockerrör och är mycket sötare är sockret i där hemma så jag fick använda ungefär halva mängden mot vad jag brukar i Sverige. Lägger upp det svenska receptet i ett eget inlägg!

Våra svensk/norsk/brasilianska vänner var på besök så det blev lek på svenska för en gångs skull! Lite förvirrat tyckte Nando.
  

Iéda och David
 Och lite Fórrò blev det också!
Brasan höll sig riktigt fin hela kvällen och värmde gott när det började bli lite kyligt. Kändes lite som en svensk sommarkväll med lägerelden tänd.
Thiago hade koll på grillen med hjälp från flickvännen Drieli och grannpojken Italo.
Juniors syster Jaqueline hennes man Marcello och Evellin 
Iéda och Juniors kusin Cris lärde känna varann när Cris bodde hos oss några månader i vintras. 
 Marcello och Juniors pappa Fernando
 Junior, Josy och Juniors barndomsvän Flavio
 Juniors kusin Marcio och Terezinha
 Cris pappa Aginaldo och mamma Vera. Vera är Juniors pappa Fernandos syster.
Tia Ita hade fått en säck med majs någonstans ifrån men den hade hunnit bli för torr så Junior grillade den förgäves i säkert en timme utan att den blev ätbar.

Som helhet var det en lyckad kväll med uppehåll i regnandet, trevligt sällskap och god mat! 

Glad São Pedro!


1 kommentar:

  1. Vad det ser härligt ut! Alla är sig lika sedan jag hälsade på. Skymtar jag t.o.m. Lennarts träd vid grinden, eller är det ett nytt?

    Här är det mulet och regnar varje dag, med nån solglimt emellanåt. I Småland är det värsta översvämningen med klass 3-varning... dvs naturkatastrof med svenska mått mätt. Ylle och jag går på kantarelljakt varje dag. Inte så många svampar som förra sommaren än, men det kommer nog.

    Stor kram till er allihop!

    SvaraRadera