lördag 26 december 2009

Juletid...

Varje jul kommer min moster Kerstin på besök och det brukar föra med sig liv och rörelse. Man skulle kunna säga att hon är en frisk fläkt som rör om i grytan :) Hon bor förutom några veckor på sommaren och några på vintern i Israel där hon jobbar som sjukgymnast på en skola för rörelsehindrade barn. Den ligger i den arabiska staden Arara inne i Israel. Jag har själv varit där när jag gjorde min gymnasiepraktik på en djurpark i Tel-Aviv och bodde hos henne. Kerstin har tidigare jobbat med sjukgymnastik för bebisar så hon har fått visa lite olika tester där man kan se vilka reflexer som sitter kvar. Det är jätte spännande att höra i vilka stadier olika funktioner utvecklas och vad man kan träna. Jag fick t.ex. veta att bebisar som inte får lära sig att komma upp i sittande ställning av sig själva får svårare att lära sig krypa och att detta i sig påverkar utvecklingen av balansen och andra symetriska rörelser.

Igår så gick vi upp och hälsade på hos morfar och när vi kom så satt de och åt jullunch med sill och potatis och nubbe å allt :) Nubben var såklart uppdrucken och bortglömd så visst gick det bra med en till! Det var ju ändå julafton :)
Dom är jätte trevliga på morfars boende och han har det jätte bra där nu när han har varil dålig. Omringad av söta tjejjer så kommer han förhoppningsvis återhämta sig så att han kan komma hem igen!



Kerstin fick aggera barnvakt när jag skulle slå in mina julklappar.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar