torsdag 28 juni 2012

O Sapo não lava o pé

Häromdan när Junior körde ut bilen var jag nära på att trampa på den här lilla filuren som hade spenderat natten i skydd under bilen. Mitt hjärta hoppade till innan jag såg vad det var. Nando var förtjust och vi sjöng sången om "o sapo", paddan som inte tvättar sina fötter. I skymningen när vi gick en sväng till lekparken på torget var stora delar vattenfyllda och grodorna hade börjat sin nattliga orkester. Vi satt och tittade på de små djuren som fyllde sina blåsor på magen med ett "rrrrrrrrrrr" medan andra svarade med ett "oioo". Vi funderade över vilken som var hane respektive hona.

Medan kvinnorna åkte till hårsalongen tvättade männen sina motorcyklar. Nando fick hjälpa till. Han kommer åka hem till Sverige som ett riktigt "Macho" så mycket könsstereotypa intryck han får här. Jag försöker hålla lågprofil med mina genusdiskussioner.

Nandinho med sin älskade Matuto hatt! Han springer runt och säger "jag är en cowboy" och svingar med sitt imaginära lasso.
 Nando med sin farfar Fernando. 
När det är sol och varmt försöker jag passa på att få Nando att ta sig ett bad. Första veckan var det nästan omöjligt och att få in honom i duschen som bara har kallvatten var bara att glömma. Det var nästan så att han fick smeknamnet "Sapinho", lillpaddan. De andra gångerna vi har varit här har det varit mycket varmare och när solen ligger på på vattenbehållaren på taket så blir det lite varmare. Men dagar då det regnar är det inte kul att behöva ställa sig under duschen. Vi har börjat värma vatten på spisen på kvällen och nu badar han frivilligt.

1 kommentar:

  1. Å va mysigt ni har det! Ett paradis för Nando med alla kusiner och farmor och farfar. Och snälla farbror Marcelo med motorcykeln.

    ...och jag förstår Nando att han tycker det är för kallt att duscha. Jag pep och tappade andan i duschen när jag var där fast det var sommar.

    SvaraRadera