tisdag 26 juni 2012

Första dagarna i Brasilien

På begäran kommer här lite mer bilder ifrån den första veckan som gått. Vi har hunnit med att slappa, lära känna de närmaste släktingarna och massor av annat. 


Här är planteringskitten som jag köpte innan jag åkte. Det var bara att lägga jordtabletten i botten och hälla på vatten så växte den så pass att den fyllde koppen. Som trolleri! Sen var det bara så fröna i rätt kopp. Det är Citronmeliss, Persilja, Basilika, Oregano, Koriander och Timjan. Efter bara ett dygn hade det kommit upp små pytteplantor i alla förutom i koriandern där det dröjde ytterligare ett dygn innan det kom upp någonting. Nu har Basilikan och koriandern blivit ca 2-3 cm och de andra kanske 1 cm. Eftersom det regnar ganska mycket så har jag inte vågat ställa ut dem och jag vet inte om de får tillräckligt med ljus där de står men det verkar ju gå väldigt fort så helt fel kan det inte vara.



Här är några av fröerna som jag tog med från Sverige. Smultron, Ruckola, Machesallad, Atlasblomma och en Tomat. Smultrona skulle stå kallt några dagar så de fick stå i kylskåpet första dagarna. Atlasblommorna gick det inge vidare med i Sverige så det ska bli kul att se hur det går här! Rucolan har redan kommit upp så de har fått flytta till fönstret.

Det tog inte mer en en halvtimme innan Nando kände sig trygg med kusin Thiago. Alla är så barnvana här!
Junior, Juniors systers man Marcelo och kusin Nicolly. Nando över för fullt på alla namn och titlar. Han har lite svårt att skilja på titio (farbror) och titia (faster) men alla jublar glatt när han försöker. Han har lärt sig att säga "Para titio Marcello" som betyder "sluta farbror Marcello" och får många tillfällen att öva när de busar. 

Lunchen är det viktigaste och mäktigaste målet på dagen och ett måste på bordet är Feijao som är en böngryta med varierande ingredienser som salsicha och nötkött. På bilden Juniors faster Ita och mamma Terezinha.

Första dagen regnade det ordentligt. Det är riktigt mäktigt att stå och titta på hur det öser ned. Nästan så att man får lust att ta på sig bikinin och ta sig en regndusch!

 Hängmattan på terrassen är favoritplatsen och perfekt för middagsluren.


Medan Nando sov knopade kusinerna Thiago och Nicolly ihop en drake.


Jag har lite filmer ifrån bygget och provflygningen som jag lägger upp sen när jag hunnit klippa ihop dem!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar