torsdag 18 mars 2010

Ett litet minne till familjen

Innan vi åkte hem från Brasilien så ville jag gjuta av Nandos hand och fot som ett minne till familjen. Det är ganska lätt att göra! Det enda man behöver är trolldeg, gips och en form att gjuta den i. Formen kan t.ex. vara en träram eller en matlåda. Jag hade hittat en trälåda på stan som jag använde. Först gjorde jag i ordning troldeg från det här receptet. Sen försökte jag trycka ut den så att den blev så slät som möjligt i lådan och därefter tryckte jag ned Nandos hand och fot i degen. Sen gjorde jag i ordning gipset och hälde i. När gipset nästan var härdat stack jag i en ståltrådsbit till hängare. Efter några timmar är det bara att rulla bort trolldegen och låta gipset torka. Det är viktigt att den blir riktigt torr innan man ramar in eller ställer den på någon lufttät plats så att den inte möglar!

1 kommentar: