onsdag 1 augusti 2012

Två veckor utan internett...

De senaste två veckorna har vi bara haft internett lite till och från för grannen som vi snyltade WIFI uppkoppling ifrån har flyttat. Grannen på andra sidan har också trådlöst internett men där sätter de bara på nätverket när de använder det. Till en början hade vi tur för det var på flera dagar i sträck men nu har dottern i familjen fått som bestraffning att inte få använda internett, telefon och har dessutom fått utegångsförbud. Bestraffningen har hon fått för att telefonräkningen var på nästan 2000kr vilket är ca fyra normala månadslöner här. Den var dessutom så hög p.g.a. att hon ringt sin pojkvän som föräldrarna inte kände till och ja, det är en riktig fars vad som händer här i huset intill och skvallret går mellan grannarna. Nu sitter jag hemma hos Juniors syster Jaqueline.

De två månader som i början kändes som en evighet börjar lida mot sitt slut och nu är det mindre än två veckor kvar av vår Brasilien vistelse. Tiden har verkligen flugit fram speciellt de senaste veckorna. De dagliga sysslorna fyller ut tiden. Förberedelserna för måltiderna avlöser varandra och däremellan ska det tvättas kläder, städas och kollas på TV novellerna som även de avlöser varandra. Det är massor med saker som vi tänkt göra som vi inte hunnit med och nu börjar det bli knappt om tid.

Kvar på listan med saker som jag vill göra innan vi åker hem är;
Besöka Castello São João som är ett museum grundat av konstnären Ricardo Brennand, en av Brasiliens mest kända konstnärer.
Jag vill också åka till Recife centrum och Mercadinho São José där man kan hitta allt ifrån festprylar, musikinstrument, kläder, verktyg ja, vad man än letar efter finns där. Jag skulle vilja köpa en Cavaquinho, som är en liten gitarr med fyra strängar och som är huvudinstrumentet i Pagode-musiken. Har alltid velat lära mig att spela gitarr men har inte haft tålamodet och jag får för mig att Cavaquinho är lättare av någon anledning.

Skulle även vilja köpa grejer inför Nandos 3 års kalas och kanske lite kläder.

Jag måste även slutföra ett projekt som jag påbörjat. En vertikal odling gjord av PET-flaskor som jag sett på den här sidan. Här är lite bilder som kommer därifrån. Det finns fantastiska saker man kan göra av PET-flaskor om man söker på internett. Och här finns det inget pantsystem som i Sverige så det finns ingenting att förlora på att prova själv!



Än så länge har jag samlat PET-flaskor, skurit upp hål likt bilden ovan och bränt hål för ståltråden med en brännhet spik. Jag har köpt jord och i PET-flaskorna tänkte jag sätta kryddorna och de andra växterna som jag har sått. Nu måste vi bara köpa ståltråd och montera allt. Det ett tag sen jag laddade in bilder från kameran så har inga egna bilder att visa för tillfället.

I helgen tänkte vi åka till en strand som heter Itapuama och ligger en timme ifrån Recife. Där ska vi bo en natt på det här hotellet där man hyr som små hus. Vi som ska åka är Josy, Luciano, Jaqueline, Marcello, jag, Junor och Nando. Men jag, Junior och Nando funderar på att åka redan imorgon men kanske bo på något lite enklare ställe de första dagarna.

Sen är det bara en vecka kvar och på söndagen den 12:e vid 23 tiden börjar vi resan hem till Sverige igen.

Nu ska jag gå och fortsätta arbetet med PET-odlingen!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar