söndag 12 augusti 2012

Castelo Brennand

Mitt i all stress med allt vi vill hinna göra innan hemresan till Sverige hann vi klämma in ett litet snabbt besök till slottet och muséet Castello Sao Joao som jag berättade om tidigare och som är grundat av konstnären Brennand.
Först gick vi och tittade på den colombianske konstnären Fernando Boteros utställning "Dores da Colombia" med målningar som beskriver det våld som människor utsatts för historiskt sett och som fortfarande är en del av vardagen i Colombia. Det var förbjudet att fotografera inne på utställningen men här är några bilder av motiven som jag hittat på nätet.

Det var censurerat för barn under 10 år på grund av de hemska motiven så Junior stannade utanför med Nando
Området kring slottet var väldigt vackert och det var synd att vi hade så knappt med tid för annars hade jag gärna gått runt och tittat lite i parken.
De här små skulpturerna stod i ett otroligt vackert antikt skåp. Jag älskar det handmålade mönstret i bakgrunden!

Den sista byggnaden vi besökte var Ricardo Brennands samling utav vapen, rustningar och konst ifrån hela världen.
När min mamma var i Brasilien med oss för två år sedan var vi på väg till det här museet men då var det stängt. Det var synd för jag tror att hon hade gillat det!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar