tisdag 28 augusti 2012

På väg hem...

Här är lite bilder ifrån vår resa hem!

Sista dagen var det många som ville ta farväl. Terezinha hade ordnat en avskedslunch och Tia Deta och hennes son med familj var där.
 En avskedskram av Nandos syssling. 
Och så kom det svåra avskedet av våra små älsklingar! Jag har nu fått rapporter om att de har fått flytta hem till Tio Marcelos pappa som har en liten gård med flera höns och andra djur. Jag hoppas att de har det bra!
Till flygplatsen åkte vi så många som det fick plats i bilarna. Två bilar fulla!

Nando sprang av sig ordentligt. Det var väl de sista krafterna för klockan var redan långt efter läggdags.
Det blev ett tungt avsked och Nando sa när vi kommit in till passkontrollen och vi hade vinkat adjö en sista gång "Mamma dom älskar mig!" Det måste vara en härlig känsla att vara älskad av så många! 
 Och trötta var vi. Nando somnade innan vi hunnit lyfta! Själv lyckades jag inte sova en blund...

När vi kom fram till Lissabon var det mitt på dagen och vi åkte direkt till hotellet och dumpade våra väskor innan vi åkte in till stan på jakt efter ett lunchställe. Ett tips, ska du äta lunch i Lissabon och kyparn ställer fram t.ex. bröd, nån sås eller kanske några ostbitar som du inte har beställt, fråga om de ingår innan du smakar på dem! Vi gjorde misstaget att äta av brödet de ställde fram och för det fick vi betala 4 € extra. Fick bara ett litet utbrott och kallade kyparna för Ladrão! (typ tjuvar) vilket de inte gillade. Det var bara att betala och komma ihåg det till nästa gång. Min bror som också varit i Lissabon nu i sommar sa visserligen att om man inte äter av de extra grejer som de ställer fram så lägger de på samma summa i någon slags servicekostnad så det bästa tipset är kanske "ät inte på turisthak om du inte vill känna dig lurad efteråt".

 Efter lunchen gick vi på en promenad upp i de gamla delarna av Lissabon och det är verkligen vackert!
Nando somnade på vägen. Jag hade gärna själv lagt mig någonstans just då så trött jag var efter nästan två dygns vaken tid.

Här är en liten film ihopklippt av små snuttar filmade av misstag när Junior trodde att han fotograferade med min telefon.
Det har aldrig varit skönare att komma fram till ett rent, fräscht hotellrum! Vi hade beställt en natt på Lutecia, ett hotell som vi stannade på vid mellanlandningen på väg till Brasilien förra gången och det var verkligen en lyckträff! Nära tunnelbanan för att åka in till stan, super fräscht, sköna sängar, god frukost och trevlig personal. Där sov vi gott inför nästa etapp mot Sverige!

1 kommentar: