tisdag 1 februari 2011

Dagis

Igår funderade jag starkt på att lägga ned bloggen men idag känner jag att jag kanske behöver den ändå. Första dagen på dagis. Inskolning. Var helt slut när vi kom hem och var tvungen att sova en stund på soffan istället för att kolla reprisen av bygglov!

Vet inte riktigt vad jag ska tycka. Hade ganska höga förväntningar så kanske därför jag blev besviken. Det är bara en av tre ordinarie som jobbar 100%. En är sjukskriven på halvtid pga graviditet och den andra är sjukskriven på heltid och ska sluta innom kort pga reumatism. Och sen kunde jag inte låta bli att reagera på hur icke existerande genusperspektivet var i frökens kontakt med barnen. Tror kanske att jag är lite extra på hugget med sånt för att det är något jag själv tänker på väldigt mycket. Men när fröken tyckte att "Sara som är så duktig" kunde visa de nya killarna eller riktat till Nando "jaaa traktorn brukar killarna gilla, framförallt pojkarna leker med den". Vet inte om jag överreagerar...? Och sen på sångstunden sjöng de "tre ellefanter ballanserade" och då var det så klart pappa elefant (den var ju störst), bebisellefanten (den var ju minst) och sist men inte minst (nä för det var ju bebiselefanten) så var det mammaelefanten. Aaaah. Men det kanske är för tidigt att börja introducera för barnen att verkligheten inte alltid ser ut så för alla barn. Att vissa kanske har två pappor eller att pappa kanske inte alls är störst.

Jaja. Det var ju bara första dagen så jag får väl ge dem en chans!

4 kommentarer:

  1. Det är helt rätt att reagera förskolan är ju den första utbildningen för barnen! Här läggs viktiga grunder i hur omvärlden "ska" uppfattas. Jag tycker du ska prata ihop dig med de andra föräldrarna eller ställa Nando i kö till en annan förskola. Jag tycker det verkar onödigt att oroa sig för hur ens barn kommer påverkas negativt av en att vara på förskolan. Förskolan ska vara utvecklande för barnen och utbilda dem till öppnare och tolerantare samhällsmedborgare än vad vi lyckas vara idag. Men kanske om du och fler föräldrar önskar så kan den nuvarande förskolan fokusera mer genusmedvetenhet och likabehandling.

    SvaraRadera
  2. jag tycker absolut inte att det är att överreagera.allra helst det där med att tjejerna ska vara duktiga och visa och hjälpa pojkarna...det är ju verkligen så ogenus som det kan bli. man vill ju som förälder att förskolan ska ge barnen alla möjligheter..inte bara samma gamla tugg som alltid och överallt annars.

    SvaraRadera
  3. Åhhhh Lisa, jag är så glad över att du är min vän! Blir så stolt och mallig när jag läser ditt inlägg! Fatta hur GRYM du äääääääär! Men iallafall, trist att första dagisdagen blev en besvikelse. Tänker på dig och längtar efter dig!

    SvaraRadera
  4. det är absolut inte för tidigt att reagera. det ska man göra från stunden dem föds.
    GENUS ÄR VIKTIGT!!!!!!
    heja dej.

    SvaraRadera