söndag 22 augusti 2010

Ett hujedanemejlångt inlägg...

Jag känner mig som världens sämsta mamma. Det hela började med att jag gick till BVC kontrollen förra veckan, den vanliga 10månaders kontrollen.
Jag fick komma in till en barnmorska som jag aldrig träffat förut och efter vägning så såg hon på kurvan att han knappt hade gått upp i vikt sen vi var där sist. Hon gav mig bannor för att han inte åt tillräckligt och bra och när jag förklarade att jag fortfarande ammade i lika stor grad som förut samtidigt som jag försökte få honom att äta mer mat sa hon att det var just därför. Att Nando vaknar 3-4 gånger på natten reagerade hon på jätte starkt och sa att barn i den åldern måste få sova på natten, inte äta, och att det var därför han inte hade någon aptit på morgonen/dagen. Jag frågade hur det skulle gå till när han vaknar och VILL ha bröstet och blir HYSTERISK om han inte får det. Men då var tiden slut och jag skulle in på läkarkontroll. Hon bokade in en ny tid för ”matprat” två veckor senare med min vanliga barnmorska som jag ju förut inte har fått någon hjälp från. På vägen hem gick jag förbi biblioteket och lånade en bok om mat för barn och en bok om ”sova hela natten”. Jag började läsa om Anna Wahlgrens metod för att få små barn att sova 12timmars nätter. Den verkar hysteriskt hurtig och med minutiösa rutinscheman och där man ska ”buffa” ”solfjädra” ”bekräfta” ”påminna” m.m. Jag fattade ingenting från början men resultatet verkade ju alldeles underbart så jag har nu nästan läst klart hela boken.

Jag vet inte vad jag ska tänka. Bl.a. ska man första natten hålla i barnet på ett speciellt sätt så att det lugnar sig och det kan ta upp till 45 minuter innan barnet gör det. Det känns oerhört skrämmande! När barnet sedan har lugnat sig ska man sedan gå ut ur rummet samtidigt som man säger en ramsa som man själv valt ut. Och ja, det är massor av grejer man ska göra som jag inte orkar beskriva här men det verkar jäkligt komplicerat samtidigt som hon skriver att det är jätte viktigt att man vet till 100 % att det funkar.

Jaja, i alla fall så har jag försökt att förklara för Junior vad det hela handlar om. Jag har översatt vissa partier i boken och han tycker nog att det låter lite skumt men om det nu är en beprövad metod så kan vi prova men, typ , att det är jag som måste vara drivande. Ja, det är ju jag som har läst boken. Vet inte om jag klarar av att vara den drivande.

I natt gjorde vi i alla fall alla fel man kan göra. Utan att ha bestämt oss så tänkte jag före läggning att jag skulle ”testa” hur det gick att inte ge bröstet utan låta honom somna av sig själv. Självklart protesterade han men då ramsade jag lite på måfå en ramsa som jag kom på just då. Inte alls uttänkt och förberett och 100 % säker på att det skulle funka. Det funkade inte. Efter en stund som kändes som en evighet, med Nando rullandes runt arg som ett bi blandat med lite glatt småprat ibland, slutade det i riktigt förtvivlat gråt. När jag kände att, nu är han riktigt ledsen, tappade jag modet eftersom jag ju egentligen inte visste vad jag höll på med. Det slutade med att jag tog med honom ut till soffan och lät honom somna vid bröstet. Totalt misslyckat.

När han somnat pratade jag med Junior om att vi i alla fall kunde försöka inte låta honom ammas när han vaknar på natten.

Vid 02. vaknade han och jag tog upp honom ur sängen innan han hann bli arg eller sur (enligt Anna ska man aldrig ta upp ett skrikande barn ur sängen eftersom det då bekräftar barnets farhågor om att det är farligt i sängen) och tänkte att han kanske kunde somna om bara av att ligga i sängen mellan oss (som om han helt plötsligt skulle tycka det var ok?). Det tyckte han inte, utan började förtvivlat gråta och då försökte jag få Junior att reagera. Det blev bara pannkaka av allt ihop att Junior försökte göra någon slags variant av Annas metod utifrån det jag har berättat men utan sitt sammanhang kändes allt bara otroligt fel. Jag började ångra hela grejen och efter en massa gråt och förtvivlan fick han komma till bröstet i alla fall. Junior så klart asförbannad på mig för att jag utsatte honom för den prövningen och jag själv med självkänslan i botten.

Finns det inget sätt att vänja av med nattamning som inte innebär en massa gråt? Har fram tills BVC besöket mest tänkt att det var mitt problem att han vaknade och ville äta på natten och tyckt att jag kunde stå ut med det men nu är det ju inte mig det handlar om utan om Nandos bästa. Bevisligen äter han inte tillräckligt med mat och det är amningens fel! Nattamningens framförallt! På dagarna kan man ju alltid underhålla med annat för att göra mellanrummen mellan amningarna större och ge mat först och amma sen men på natten är det främst en trygghets grej.

Jag vet inte vad jag ska tänka. Det ända som jag vill göra nu är att hålla honom tätt intill och känna hans varma lukt och säga att jag älskar honom över allt i världen. Men det skulle ju bara väcka honom. Egentligen är det en ganska egoistisk grej överhuvudtaget! Mysigt som sjutton att vara det någon längtar efter. Men egentligen är det ju trygghet han längtar efter och det skönaste för honom skulle antagligen vara att vara trygg med att sova själv, slippa bli störd av att vi ligger och trängs bredvid.

Vet inte varför jag delar med mig av det här HÄR men känner väl att jag inte orkar låtsas att allt är perfekt jämt.

7 kommentarer:

  1. Ajajaj..nu har du stött på en sådan där barnmorska som verkligen gör stora fel, istället för att stötta oss föräldrar så trycker dom ner oss vilket resulterar i att man känner sig usel.
    Anna Wahlgrens råd skulle jag personligen aldrig följa, en del tycker att hon är bra-jag gör det inte..hon har utsett sig själv till en föräldraguru och tycker att hennes metoder är hur bra som helst-jag tycker det inte.
    Om jag vore dig skulle jag slänga boken och lita på dina moderskänslor, det mest naturliga är att ta upp sitt barn när det gråter, det är aldrig fel utan ger bara ditt barn trygghet och bekräftelse att du finns där.

    Jag förstår att den klumpiga barnmorskans ord har satt griller i huvudet, och att du känner dig som en dålig mamma, det är du INTE! jag tycker att din son verkar vara en liten pigg och glad liten kille som har det bra.
    När du nu träffar eran vanliga barnmorska ska du tala om precis hur du kände dig efter besöket hos "besserwisser" barnmorskan.

    Eftersom jag aldrig ammat mina barn, så har jag aldrig haft ditt problem på nätterna men en bekant fick tipset att ge barnet lite ljummet vatten på en sked på natten..kanske funkar, kanske inte??

    Och till sist..DU ÄR EN BRA MAMMA!!!!

    SvaraRadera
  2. jag tycker ni ska strunta i den boken.hon anna wahlgren är inte utbildad inom något angående barn.
    det hon förespråkar är att man ska låta sitt barn skrika tills det helt enkelt ger upp..blir apatiska som barnhemsbarn.
    barnet slutar skrika eftersom de till slut lär sej att det är ingen idé,för det kommer ingen.
    Jag tycker man ska följa instinkten som säjer att man vill plocka upp sitt barn när det gråter.Det är det naturliga och det som barnet mår bäst av..är jag övertygad om.

    Sen tror jag att han kommer börja sova på nätterna så fort han lär sej äta lite mer.
    Han vaknar nog för att han är hungrig.
    Det kanske kommer ta ett tag innan han börjar äta ordentligt..men det kommer.
    Vi hade samma problem ett tag när vi gav dem för många flaskor om dagen..då ville barnen aldrig äta den riktiga maten...och vaknade på nätterna.
    Försöker man se till att de är hungriga när de ska ska äta..så brukar det gå bättre.
    Sen kan man inte alltid göra "rätt".
    Kanske kan du tänka att du ska försöka peta i honom "riktig mat" en gång om dagen,några dagar i veckan..till o börja med liksom.
    Och funkar det inte varje dag två gånger om dagen så är det inte hela världen.

    Jag vet att det är himla lätt o skriva massa tips när det inte är en själv...jag vet hur dåligt samvete man har över en massa saker när man är förälder.
    Men det kommer lösa sej!

    SvaraRadera
  3. Och förresten.bina o knut sov inte hela natten förän de var typ 13 månader...och då hade vi kämpat i flera månader..gått fram o tillbaka och burit i lägenheten.
    och jag var ju mycket ensam på nätterna...blev själv hysterisk eftersom jag kände mej helt otillräcklig när två barn skrek och skrek ibland 1,5 timme varje natt.låg på golvet och grinade själv för att jag inte visste vad jag skulle göra.
    trodde att barnen aldrig skulle sova hela natten....

    SvaraRadera
  4. jag tycker ni är sjukt bra som orkar. jag blir ju trött bara efter en eftermiddag med kids som sällskap.
    stå på dej lisa, gör som du själv tycker, folk kan komma med all världens tips, vem vet vad som är det absolut bästa egentligen?
    och som tova oxå sa, den där modersinstinkten är nog den vettigaste när allt kommer omkring.
    och glöm inte att du inte är ensam.
    du har både en man, familj och goda vänner.
    vi är här för dej om du behöver oss.

    SvaraRadera
  5. Vilka bra kommentarer du fått. Jag tror också att instinkten är bäst. Sedan vi pratades vid har jag funderat lite och jämfört med vad mina föräldrar berättat.
    När de var nyblivna föräldrar gjorde de allt efter boken. Då var det tuffa regler och "låt barnet skrika". När jag föddes tog de det mer lugnt och litade på sin egen instinkt... det tror jag att jag blev tryggare av.
    Jag tror också att alla barn är olika liksom alla föräldrar. Det finns inga metoder som passar alla. Viktigast är att det känns naturligt för dig, annars blir det konstigt. Nando har ju just börjat gå. Då är det naturligt att det går åt mer energi och han äter nog igen det så småningom.
    Kram / Mamma Mu

    SvaraRadera
  6. Hej Anonym! Tack! Det betyder verkligen jätte mycket att få höra att man är bra! Jag har svårt att förstå nu att jag kunde dras ned så mycket av det hela men det är väl så det är. När det gäller ens barn är det väl lätt att ta åt sig för mycket av kritik och framförallt från auktoritära personer. Är ändå glad att hon sa som hon tyckte så att jag fick en tankeställare om det där med amningen men det är skönt att veta att man inte måste ta åt sig av allt! Och framför allt att man inte är en dålig förälder bara för att man blir osäer ibland. Tänker låta honom amma under natten ett tag till. Tror faktiskt inte det stör hans nattsömn så mycket. Och försöka styra upp lite dagsrutiner istället först. Så får ja se hur det går sen men det känns positivt att lägga "kuren" åt sidan! Tack än en gång!

    Tova: Ja Det känns verkligen helt fel att hålla fast någod som skriker och det måste ju vara en riktig skräckupplevelse för barnet också, speciellt om det inte fattar vad det är frågan om!Hon Anna ser ganska läskig ut också om man tittar på filmerna på hennes hemsida! Metoden funkar säkert och kan vara en hjälp om barnen typ inte sover alls men den känns för extrem för oss. Så stora problem med sömnen har vi ju faktiskt inte igentligen, iallafall inte om jag låter honom sova i vår säng, och ämma när han vaknar till. Har aldrig behövt gå upp eller så förutom någon gång när han inte har velat somna alls på kvällen för att han blivit för övertrött eller haft en för händelserik dag. Det måste ha varit sjukt tungt att ta nätterna själv och med TVÅ dessutom! Det är nog som du säger att det blir bättre när han börjar äta mer.

    Alla: Verkligen TACK för alla era fina och stöttande kommentarer! Det känns bra att höra att man ska lita på sig själv och det är ju faktiskt vad jag gjort från början men det är konstigt hur lätt självförtroendet kan ryckad undan av någon auktoritetsperson! När jag tänker efter så tycker jag att Nando verkar väldigt trygg som person så den där "hungriga vargen" teorin stämmer nog inte in på honom. Skönt att få börja njuta igen av lillprinsen och inte behöva tänka på att inte göra fel! Men jag är ändå glad att barmorskan sa som hon tyckte och gjorde mig uppmärksam på att man faktiskt inte MÅSTE amma jämt. Jag har börjat tänka lite mer på att hålla upp med amningen mellan måltiderna och det verkar faktiskt funka. Igår åt han allt jag hälde upp på tallriken!

    SvaraRadera
  7. Grattis och heja heja. Längtar efter er!
    Mamma Mu

    SvaraRadera