tisdag 30 april 2013

Besök på NGO:n Pestalozzi i Recife


Denna gång är jag ju i Brasilien för att samla material till min C-uppsats i socialt arbete och fram till nu har jag knappast gjort annat än att sitta framför datorn och läsa vetenskapliga artiklar, metodlitteratur och försöka hitta organisationer som arbetar med ämnet som jag vill skriva om. Min studie handlar om att försöka sätta fingret på vilka som är de främsta hindren för personer med intellektuella funktionsnedsättningar att komma ut på arbetsmarknaden här i Recife. För några veckor sedan stötte jag på namnet Pestalozzi i en artikel om Brasiliens handikapphistoria som berättade om hur en kvinna vid namn Helena Wladimirna Antipoff startat en rörelse till minne av en schweizisk pedagog Johann Heinrich Pestalozzi. Denna man hade tydligen varit pioniär när det gäller specialpedagogik och förespråkade integrering av personer med funktionshinder och andra typer av "specialiteter", som han kallade det, i samhället men var långt före sin tid och det var inte fören ca 100 år efter hans död som Helena Antipoff återupptog hans tankar och startade den första Pestalozzi rörelsen. När jag någon vecka senare stötte på namnet på en statlig hemsida så blev jag nyfiken och googlade på "Pestalozzi Recife". Det visade sig att det fanns en filantropisk rörelse som tillhörde Riksföreningen Pestalozzi här i Recife och som arbetar med att ge yrkesinriktade kurser till personer med intellektuella funktionsnedsättningar. Det var lite av startskotet för hur min studie sedan har utvecklades och det slutade med att jag nu har intervjuat både funktionärer och studenter på föreningen.
Här är några bilder från föreningen i Recife. Ovan är jag i mitten med direktören till vänster och en av de anställda på föreningen till höger. Deras blogg hittar ni här!
I den här salen så läser de en kurs i matlagning och när jag var med bakades det chokladkaka! Lärarna är lärarpraktikanter från det federala universitetet. I Brasilien är det vanligt med betald praktik och i det här fallet är det Recife kommun står för praktikanternas lön.

Ett superhärligt gäng! På planschen till vänster i bakgrunden står det "känn dig välkommen!" och det gjorde man verkligen.

På området finns det en liten odling som eleverna tar hand om. Där odlar de mest koriander men också  grönsaker och frukt.
 Här hade de gjort ett försök med melon men området var för litet och skörden blev inge vidare.

Här var någon grönsak som jag inte kommer ihåg namnet på men som man t.ex. kan koka tillsammans med bönor.

 Här odlade de paprika och chilifrukter.

På vägen till Pestalozzi så åker man förbi flera vackra vyer bland annat det här konstnärligt utsmyckade huset!

En av dagarna som jag var där och intervjuade gick jag även förbi en arbetsförmedling som låg i närheten. Den låg inne på ett område som används för att ha djurutställningar och lantbruksmässor. Denna staty hade motiv som symboliserade lantbruket i Brasilien.
Bland buskarna nedanför statyn så hoppade de här fina fåglarna runt. Någon typ av kanariefågel? Skulle vara kul att veta vad det är för sort!

Här är en annan av vyerna som man swichar förbi på väg in till stan. De färgglada husen är byggda längs det kuperade landskapet och här och var ser man branta trappor som det är omöjligt att förstå hur någon kan orka ta sig upp för.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar