fredag 7 december 2012

Gör virkmönster med Excel!

En av förra årets julklappar var denna dubbelvirkade grytlapp. Det var till min lillebror och tillägnad hans gulliga katt Jalmar. Jag letade på nätet efter virkmönster med kattmotiv men hittade inget som jag tyckte var fint. Däremot hittade jag ett broderimönster på den här sidan som jag gillade! Men eftersom det var anpassat för broderi så fick jag den smarta iden att använda mig av programmet Excel för att göra om mönstret så att det passade för virkning. Jag har tidigare ritat lite egna mönster med hjälp av rutpapper och det är egentligen samma princip.
Det jag gjorde var att klistra in bilden från nätet i excel-dokumentet och sedan ändra storleken på cellerna så att de blev kvadratiska. En cell per maska. Sen var det bara att börja försöka kopiera över mönstret till excel-arket genom att fylla vissa rutor svarta. Superenkelt! En sak som jag inte tänkte på var att när man virkar blir inte maskorna kvadratiska utan lite mer rektangulära så katten fick väldigt långa ben och kort kropp. Så nästa gång ska jag göra cellerna lite högre än de är breda.
Den andra sidan på grytlappen gjorde jag randig för enkelhetens skull. Det var tillräckligt svårt att försöka följa ett mönster och virka dubbelvirkning för första gången. För att lära mig virka dubbelsidigt använde jag mig av Virkpia´s beskrivning. Hon har föresten en super kul sida där man kan få massor av inspiration!!!
Så här blev slutresultatet! Jag har en tendens att virka väldigt hårt, framförallt när jag är koncentrerad, så grytlappen blev lite timglasformad. Men jag är ändå nöjd med resultatet!

2 kommentarer:

  1. Å, vad bra det blev!

    Jag använder också Excel (och Paint.NET) för stick- och virkdiagram, och jag brukar börja med att läsa in bilder i "KnitPro Plus" för att få en hyfsad skiss som jag sedan duttar till med extra eller färre fyllda rutor.

    KnitPro Plus:
    http://www.theknittingsite.com/knitpro/

    I det verktyget går det att ställa in en egen masktäthet på rutorna.

    SvaraRadera
  2. Tack! Och tack för tipset :) Det ska jag kolla upp!

    SvaraRadera