onsdag 12 december 2012

Äppelmarmelad

I början på hösten fick jag en massa falläpplen av en granne och av dem gjorde jag supergod Äppelmarmelad utifrån det här receptet. Nu var det sista chansen att göra någonting av alla äpplen som vi samlat ihop hos mina föräldrar och jag tänkte att jag skulle göra lite mer marmelad.

Såhär lyder receptet (dubbel sats):
1 kg äpplen
600 g socker
2 dl vatten
Jag hade dessutom i lite kanel!

Först skalade och skivade jag äpplena. Det är det jobbigaste och mest tidskrävande, i alla fall med så små äpplen som jag hade. Sen mätte jag upp socker och vatten i en kastrull, lät det koka upp och koka i ca 5 min. Därefter hade jag i äpplena och lät dem koka på svag värme i ca 20 min. När marmeladen har  önskad konsistens är den klar! Sen hällde jag upp den i rena burkar, det räckte till drygt 6 st barnmatsburkar.
Den här gången tyckte jag att marmeladen blev lite för söt så nästa gång ska jag ha i mindre socker. Det kan vara att äpplena inte var tillräckligt sura? Jag har fryst in resten av äppelbitarna så det räcker till en sats till!
Är det inte konstigt att de överblivna äppelbitarna blev exakt 1000 g!?? Ibland börjar i alla fall jag tro att det finns någon övermakt som smyger sig in spelar en ett spratt!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar