måndag 22 november 2010

Tentan

I fredags hade jag min första tenta. Det var en märklig upplevelse. Provet var uppbyggt på kryssfrågor där fler än ett svar kunde vara rätt. Frågorna i sig var inte svåra men frågans formulering gjorde så att man kunde tolka den på flera olika sätt så frågor som man hade kunnat svara på hur bra som helst om man hade fått skriva med egna ord kunde man få noll för bara för att man kryssat för ett svar för mycket eller för lite och detta för att man missuppfattat frågan.
Sedan var meningen att vår lärare skulle hinna rätta svaren under lunchen och de som fick godkänt skulle få fortsätta med VG delen på eftermiddagen om de så önskade. De flesta blev klara ganska snabbt men ingen hade en aning om hur de låg till. Stämningen var minst sagt spänd under den ca 3 timmar långa väntan och medans tiden gick blev folk mer och mer upprörda. Vår stackars lärare som satt och rättade prov med svetten rinnande och håret på ända fick gång på gång på hälsning från upprörda elever som tyckte att provet var under all kritik och inte överhuvud taget mätte kunskapen. Enligt vad jag har uppfattat så var kunskapen i vår klass kring det här ämnet väldigt hög och alla hade verkligen kämpat som fan för att ta sig ann detta svåra ämne vetenskaps teori men när svaren tillslut kom visade det sig att det var så få som fått den poäng som behövdes för att få godkänt att vår lärare beslutat sig för att sänka kravet. Från 20/30 till 14/30! Det komiska är det att kursen handlade om just hur man ställer frågor som inte ska kunna misstolkas för att verkligen mäta det man önskar o.s.v. Validitet och reliabilitet... och det kan man ju verkligen fråga sig om det här provet gjorde. Jag lyckades dock komma över gränsen för godkänt och det känns otroligt skönt! Så nu kan jag koncentrera mig på att försöka ställa om mig för den nya kursen som började idag "Livsloppsstudier". Men fortsättning följer för mina kämpar klasskamrater som inte kommer ge sig i första taget så det kommer nog bli ganska hett om öronen för lärarna i fråga de närmaste dagarna.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar