onsdag 3 november 2010

Nu har jag äntligen fått sova...

Nando sov 12 timmar inatt utan att vakna! Eller jo han vaknade några gånger men somnade om av sig själv, i sin egen säng!!!! Alltså det här är helt fantastiskt! För drygt en vecka sedan fick jag nog av nattammandet och bestämde mig för att sista natten som napp var nådd. Då vaknade han mellan 3-10 gånger per natt. Och sen dess har jag sovit med t-shirt.

Till en början var det inga problem för honom att somna på kvällen. Tror inte han tänkte på att jag inte ammade honom utan han rullade som vanligt runt och sjöng Maaamma, Maaaamma... (...se så stor jag är...) tills han hittade en skön sovvrå i sängen och somnade. Det var värre när han vaknade första gången vid 02 och igen vid kanske 06. Då hjälpte ingenting. Han satt käpprätt upp i sängen och bara skrek rakt ut i luften. Vi provade att ge vatten, välling, gå runt, sjunga, dansa, säga till på skarpen... Men så tillslut så körde vi någon Anna Wahlgren inspirerad variant och höll i honom (men i vår säng) tills han lugnade ner sig och när vi släpte så la han sig till rätta och somnade. Jag kände mig som en skit att se honom så förtvivlad och inte ge honom det jag vet funkar men på nått sätt tänkte jag väl att han måste lära sig att det går att somna själv. Han har ju gjort det varje kväll så jag visste ju att det går. Sen har han vaknat i snitt två gånger varje natt och varit sådär jätte ledsen och så har vi gjort samma sak och så nu inatt så hörde jag hur han vaknade, satte sig upp, la sig igen och somnade om!

Nu får vi bara hoppas att det fortsätter så här bra. Det enda tråkiga är att han har börjat bli ledsen när han ska lägga sig istället men det kommer nog att ändra sig det med. Måste bara jobba på att få honom att förknippa det med något positivt igen!

När jag slutade med amningen så började han som väntat också äta mycket mer! Nu äter han både frukost, lunch, mellis och middag + välling innan han går och lägger sig. Ska bli spännande att se om det syns vid nästa bvc kontroll!

Saknar honom helt sjukt mycket när jag är i skolan och det känns jätte skumt att gå hemmifrån innan han ens har vaknat och bara träffa honom först efter lunch och ibland inte fören vid 4! Känns också lite jobbigt att han måste åka in till stan varje dag jag är i skolan men man kan ju inte leva i en liten trygg bubla hela livet... Det positiva är ju att Junior får vara med Nando lite mer utan att jag lägger mig i och att Nando får träffa sin Mormor lite mer.

1 kommentar:

  1. Å vad skönt att det börjar stabilisera sig! Ni är jätteduktiga på att vara konsekventa tycker jag. Nu börjar det bli lite rutin på mormorsstunderna också. Det är jätteroligt att ha våra eftermiddagsturer.

    SvaraRadera